habanero

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Är du bög eller!?

Av habanero - 19 maj 2011 22:17

Sa den lite äldre killen till D i skolan.Någon annan har också sagt det till honom i den tidigare skolan. D grät igår kvöll och undrade varför de sagt så till honom Om det var något fel på  honom, och vad det i så fall var som han måste ändra på. Eller om det berodde på att han han trivs minst lika bra med att leka med flickor som pojkar. Att han inte gillar fotboll eller att det var något i hans beteende eller hur han såg ut.

Vi satt och pratade länge, länge tills han slutade gråta och sade att han kände sig lite lättare i hjärtat. Själv fick jag en klump i magen.


Trött.

Imorgon är det arbetsdomstolen, och jag förstår mig inte på de luddiga juristerna som ska företräda oss.Orkar inte tänka på det heller. Detta är något jag fått ärva och inget jag kunnat påverka över huvudtaget.Det blir som det blir.

Nu tänker jag sova.

 
 
Ingen bild

Budda

20 maj 2011 08:08

Hej, här används bög som ett skällsord bland barnen. Tyvärr. :( Rädsla? Okunskap? Skönt D fick gråta ut hos mamma. Hoppas klumpen får anledning att försvinna.
Hoppas det går bra i domstolen. Hinner du andas i helgen?

habanero

20 maj 2011 14:50

Ja, det gör man här också ,men mera bland tonåringarna. D är ju bara tio år, och dessutom ganska känslig.Det tog några varv att gå igenom.Men nu är det bra igen, tror jag.
Blandade känslor efetr AD,måste fundera på det hela lite.
Imorgon bloir det nog att se på K:s fotbollsmatch, men ska försöka ta lugnt på alla sätt och vis.
Hoppas du får en bra helg!

 
britta

britta

20 maj 2011 10:30

När barn/tonåringar idag "käftar" så används nedsättande könsord till flickor och/eller man horlägger henne, när det gäller liknande situationer till pojkar så slänger man efter dem att de är bög. Jag undrar om barnen/ungdomarna verkligen inser vad det är de säger och hur mycket det faktiskt sårar. Oftast säger de ju det de säger med meningen att såra, men jag har ofta hört det sägas i skämtsam ton. Det är illa att vilja såra men det är också trist att använda orden skämtsamt. Trist för D men gott att han pratade om det.

http://brittasblogg.wordpress.com

habanero

20 maj 2011 13:28

Ja dem gör ju tyvärr det. Men D är bara tio år och den andra inte mycket större, situationen var lite annorlunda än tonnårssnacket.Men det är ok nu.Man får vara glad för att han vill prata om saker och ting.

 
LiLo

LiLo

20 maj 2011 13:28

Fy farao!
Det finns inget som är så tungt som när ens unge är ledsen på ett sånt sätt.
När man är så arg på dem som behandlat hjärtegrynet illa, men samtidigt ska vara vuxen, klok och resonerande..

Hoppas han känner sig bättre även idag och att ditt ärende i AD inte blev för jobbigt. Kramkram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

habanero

20 maj 2011 14:00

Nu är det ok för D igen,verkar det som.
Själv sitter jag här med väldigt blandade känslor efter AD,måste fundera lite på det hela.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av habanero - 20 mars 2012 10:28

      I dagens Metro står det om ett "nytt" projekt där ungdomar ska bli en extraresurs i Stockholms äldreomsorg. Staden avsätter tre miljoner kronor för att unga på helger och skollov ska ordna aktiviteter och menmingsfull sysselsättning fö...

Av habanero - 14 mars 2012 22:22

blott sexton år var jag...minns du detta? http://www.youtube.com/watch?v=FhZjEDwG9p4 ...

Av habanero - 10 mars 2012 18:31

Ja jösses, vad jag skrattar åt denna diskussion.  Befrämjar användandet  av pronomen"hen" jämlikhet eller gör det allt bara svårare, krångligare och dessutom i text klumpigare och mer svårläst? Kära svenska vänner! Det gör varken det ena eller de...

Ovido - Quiz & Flashcards