habanero

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

Guldkant på äldres liv?

Av habanero - 20 mars 2012 10:28




I dagens Metro står det om ett "nytt" projekt där ungdomar ska bli en extraresurs i Stockholms äldreomsorg. Staden avsätter tre miljoner kronor för att unga på helger och skollov ska ordna aktiviteter och menmingsfull sysselsättning för de äldre på särskilda boenden. Tex. promenader, högläsning, musik eller annat.

Äldreborgarrådet Joakim Larsson(M) säger att det inte handlar om reguljärt arbete inom omsorgen, utan att detta är en extraresurs som ska sätta lite guldkant på de äldres tillvaro.


Jag tycker att det är en mycket god idé att erbjuda möjligheter till ungdomar till extra arbete inom äldreomsorgen, enbart mötet mellan generationer kan vara oerhört givande för båda parter.Men att kalla promenader, högläsning, musik eller liknande för guldkant i tillvaron visar verkligen vilken syn samhället har på de äldre och på rätten att få fortsätta leva ett meningsfullt liv även i ett äldreboende.


Tycker du att en promenad, en lästund, lite kultur i en form eller annan, eller en pratstund med en medmänniska är guldkanten i livet? Själv tycker jag nog att de sakerna snarare är en naturlig och självklar del av det "vanliga " eller "normala" livet. Guldkant för mig handlar om något helt annat...

 
 
LiLo

LiLo

20 mars 2012 16:40

Nämen! Gud så gnällig du är, att ge de som kämpat år ut och år in för att bygga upp det här landet en liten stund av samvaro utöver mat och andra basala behov är väl GENERÖST av våra kära politiker???

Nä, allvarligt talat, det är hemskt vilken människosyn : (

Guldkant önskar jag alla, just nu mig själv faktiskt! Har verkligen varit mer på topp än just nu, suck!

Kramkram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

habanero

20 mars 2012 20:22

Ja vet,är gnällspiken from hell...

Usch, vad ska vi hitt på för guldkant för dig???
Inte mycket till guldkant ,men jag har iaf lite karitè, afrikansk "mirakelkräm" till dig.Men hua, kom o basta med mig :)
Goda tankar...kramelikram

 
LiLo

LiLo

21 mars 2012 09:02

Ja, det gör jag gärna, vore jätteskönt ju!
Det jag hade inbokat den här helgen försvann...

Kramkram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

habanero

23 mars 2012 21:22

Men då gör vi det !
Messar dig snart:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av habanero - 14 mars 2012 22:22

blott sexton år var jag...minns du detta? http://www.youtube.com/watch?v=FhZjEDwG9p4 ...

Av habanero - 10 mars 2012 18:31

Ja jösses, vad jag skrattar åt denna diskussion.  Befrämjar användandet  av pronomen"hen" jämlikhet eller gör det allt bara svårare, krångligare och dessutom i text klumpigare och mer svårläst? Kära svenska vänner! Det gör varken det ena eller de...

W.H

Av habanero - 13 februari 2012 19:44

Min personliga W.H favorit. Världen har återigen förlorat en stor musikalisk begåvning alldeles för tidigt. http://www.youtube.com/watch?v=YFVnVuTcz9I&ob=av3e   ...

Skapa flashcards