habanero

Direktlänk till inlägg 22 april 2011

Långfredagen ...

Av habanero - 22 april 2011 21:00

lider mot sitt slut.

Vill minnas att när jag var liten så var långfredagen verkligen precis hur lång som helst.Det var en helgdag, och det fanns absolut inget att göra. Eller snarare var det väl så att man inte tilläts att göra.Minns inte riktigt varför, men vi fick inte vara ute och leka som vanligt, och mina föräldarar var verkligen inte religiösa ens.På radio och på tv var det bara  Kristi lidelse för hela slanten.Vilken tråkig och olustig dag.


Numera är långfredagen en underbar dag. Mest för att det är en ledig dag.En helt vanlig dag , då man kan göra precis var man vill.Den andlighet jag utövar är helt oberoende av vilken dag det är. Och varje dag fylld av liv med allt det innebär och alla dess underbara  och mindre underbara vändningar är för mig att hedra livets gåva.

Idag har minstingen färgat ägg med lökskal

 

Han har också dekorerat några kvistar från en buske som står på tomten

 


Själv undrar jag vad det är för buske. Den blommar så här på våren och då är den full av sådana här gula små blommor...

 

På eftermiddagen promenerade jag till Plantagen för att köpa en Rhododendron som jag bestämde förra veckan , och för att pröva hälsenan lite

Visst är Rhododendronbusken vacker?

 

  Imorgon blir det plantering , tror jag.


Några pelargoner fick också följa med ,och lite vit Lobelia.

 

Foten höll, men trött blev jag, släpade med lite planteringsjord också.

Jag är inte bara en mamma, jag är en packåsna också.    

 
 
Ingen bild

Budda

22 april 2011 22:55

Hej! Vilka vackra bilder du bjuder på. Fint färgat ägg ljuvliga växter och buskar.

Heter den gula inte...Forsytia eller hur det stavas?

Jag har ung samma minne kring lååångfredag som du, vi är ung jämngamla. ;)

Sov gott.

habanero

22 april 2011 23:29

Ska genast undersöka Forsytia..
Tack Budda, sköna drömmar!

 
LiLo

LiLo

23 april 2011 15:49

Forsytia hette den i föräldrarnas trädgård, men det är ju ingen garanti alls. De flesta växterna där hette annars sånt som Svenssons buske, Tant Guns Mammas häck, Josbergs blomma och annat som jag inte tror Linné kände till alls. Alltså man döper växten efter var man grävt upp den, så får man liksom historia på en gång : )
Jag låg som en klubbad säl igår, migräääään : (
Men har hunnit med påskmaten och balkongen idag, så jag är i kapp. Det är skillnad att vara två om slitet !
Glad Påsk och kramelikram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

habanero

24 april 2011 12:14

Javisst är det en Forsythia!
Ucsh, migrän är verkligen hemskt.Men sen Zomic Nasal finns på apoteket ,så är iaf jag rätt lycklig.Den hjälper utan en massa biverkningar (förutom lite seghet kanske).Inga fler heldagars lidanden! Har alltid antingen mått väldigt dåligt av de receptbelagda medicinerna eller så har de gjort varken till eller från.
Då är det ju bara att sitta och njuuuta av balkonglivet nu!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av habanero - 20 mars 2012 10:28

      I dagens Metro står det om ett "nytt" projekt där ungdomar ska bli en extraresurs i Stockholms äldreomsorg. Staden avsätter tre miljoner kronor för att unga på helger och skollov ska ordna aktiviteter och menmingsfull sysselsättning fö...

Av habanero - 14 mars 2012 22:22

blott sexton år var jag...minns du detta? http://www.youtube.com/watch?v=FhZjEDwG9p4 ...

Av habanero - 10 mars 2012 18:31

Ja jösses, vad jag skrattar åt denna diskussion.  Befrämjar användandet  av pronomen"hen" jämlikhet eller gör det allt bara svårare, krångligare och dessutom i text klumpigare och mer svårläst? Kära svenska vänner! Det gör varken det ena eller de...

Ovido - Quiz & Flashcards